Sunday, June 13, 2010

-kEbaHAgiAAn-

salam

take a break.. bru jer hbs buat latihan killer subject esok(物理化学-phsical chemistry).. actually exam start dri minggu lepas lg... hri khamis dn jumaat lepas dh hbs 5 papers. Alhamdulillah sya rsa sgt yakin dgn jwpan for 5 subjects yg lpas.. but for esok(isnin) smpailah hri rabu ni ade lg 7 papers.. uhuhuhu T.T.. jeles sgt dgn kwn2 yg kat kolej lain ade 9 papers je.. sya plak ade 12~ tpi still bersyukur sebb waktu 3rd year(thun lepas) i got 15 papers all together... lg bnyak x thn smpai smbil study smbil melalak nk release tension huhuu~

mcm2 yg berlaku dlm diari hidup kebelkngan ni.. good news CONGRATS for my 4th sis regarding her wedding ceremony( yg x thn tuh khwin wktu 1st day exam T.T).. to sis hope u will be ready to become a solehah wife that can give comfort and support ur hubby.. semoga dpt membentuk keluarga qurani yg melahirkan zuriat soleh solehah \(^.^)/..

'Di antara tanda-tanda kebesaran-Nya ia menjadikan untuk kamu pasangan dari jenis kamu sendiri untuk kamu tinggal tenteram di sampingnya dan dijadikan di antara kamu kasih sayang dan belas kasihan. Semuanya itu menjadi tanda-tanda bagi orang-orang yang berfikir. '

(ar-Ruum:21)

Jika ditnya semua nk kahwin.. siap excited lg cerita psal kahwin sana sini.. tpi sedrkah kita perkhwinan buknlah sesuatu hal yg remeh temeh.. Sebagai Nizamul Hayah (peraturan hidup) yang syamil (lengkap) dan sempuma, yang merangkumi pembentukan masyarakat yang sejahtera, Islam telah menetapkan peraturan peraturan perkahwinan dan perjalanan keluarga dengan sempuma. Peraturan ini tidak hanya berbentuk undang-undang tetapi juga menerusi pembentukan rasa tanggung-jawab dan menghormati nilai-nilai akhlak yang dibina menerusi kesedaran beragama yang dipupuk menerusi pendidikan. Kesempurnaan undang-undang yang mengawal perjalanan keluarga tidak mencukupi bagi menjamin ketenteraman keluarga itu. Keluarga mesti disusun dan dikawal oleh rasa tanggungjawab dan menghormati nilai-nilai akhlak Islamiyyah. 

Realitynya nowadays masyarakat kita masih menganggap perkahwinan itu suatu ikatan suci, tetapi minat untuk mempertahankan kesucian itu makin berkurangan dengan berkembangnya maksiat dan lumrahnya perzinaan. Lebih-lebih lagi perzinaan yang berlaku di kalangan ora ng yang sudah beristeri atau bersuami. Kerana itulah maka tujuan perkahwinan untuk menjaga kesucian (Iffah) tidak sangat diperhitungkan oleh banyak kalangan masyarakat kita. Kebnyakkan hnya memikirkn tentg keseronokkkan perkhwinan semata2.. 

So sebelum fikir sgt jauh carilah dulu bhagia dgn pencipta kita. Cinta Allah adlh cinta hakiki. Sya lebih suka mengutamakn keluarga coz simply family is everything for me.Jika sya ditnya tentg perkhwinan sya biasnya lebih suka mengelak kerna i know my love right now is for my MOM and DAD, and FAMILY..  but anyway bahagia  sebenarnya ada dalam hati dan perasaan manusia. Oleh itu sucikanlah hati, tingkatkan iman dan jadilah insan yang bertaqwa.

(nk smbung study balik.. wish me luck exam.. semoga dipermudahkn Insya-Allah)

0 comments:

Post a Comment